zondag 23 mei 2021

Dutch Card Lovers #346; Bokeh-effect

 


Vandaag bij Dutch Card Lovers weer een nieuwe uitdaging!
Ik ben deze week zelf weer aan de beurt om een leuke challenge voor jullie te verzinnen;
 
 We gaan deze uitdaging voor de BOKEH techniek.

Maak een kaart waarbij op de achtergrond duidelijk het bokeh effect zichtbaar is.

Wat is het bokeh effect?
Hoewel bokeh de kwaliteit van onscherpte in de achtergrond van een foto aanduidt, 
kennen veel mensen het als een effect dat zorgt voor leuke ronde lichtbollen 
in je foto: het bokeh effect. 
Dit geeft een iets rommeligere achtergrond, maar kan juist heel leuk werken. 
Deze techniek uit de fotowereld kan ook heel goed worden gebruikt bij 
het maken van achtergrondjes voor kaarten. 
Bekijk maar eens het voorbeeld hieronder!
 
Je kunt bokeh gebruiken  op zowel een distress-  als op een waterverf achtergrond.
Wist je trouwens dat je de stencils voor een bokeh-effect heel gemakkelijk zelf 
kunt maken met behulp van cirkel stansen of ponsen?
Het enige wat je nu nog nodig hebt is witte pigment inkt.....

Om je op weg te helpen zou je onderstaande video's kunnen bekijken.
 

 
 

Ik heb twee voorbeeldkaarten gemaakt als bijdrage aan het DT van DCL




 
 
Dit jaar hebben we geen sponsoren maar de winnaar mag natuurlijk wederom meedraaien als gastdesigner bij de volgende challenge.
 
Als je wil weten hoe je mee kan doen met deze uitdaging kijk dan maar snel op het DCL blog
dan kun je gelijk zien welke mooie kaarten mijn mede DT-leden gemaakt hebben.

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan gaan maken......
  


6 opmerkingen:

Rosalien Zwackhalen zei

Super leuke challenge Ellen. :) Gaaf dat je er 2 kaarten mee gemaakt hebt. allebei hetzelfde en toch een andere uitstraling door de kleurencombi.

Kaartenkraam zei

Wat een mooie kaarten! Leuke challenge, als ik de tijd kan vinden ga ik ook meedoen!

groetjes van Ank

Els zei

Mooie kaarten met deze techniek.
Groetjes, Els

Daphne zei

Nog nooit van deze techniek gehoord, maar ik ga zeker een poging wagen.

Nicole Parmentier zei

Wat een leuke challenge Ellen. Dit stond al lang op mijn lijstje om een keer te proberen maar het was er nog niet van gekomen. Het effect is zo leuk en je kaartjes zijn echt prachtig geworden!!

Marjan zei

Ja, een leuke challenge vind ik het ook, heb het al wel eens gedaan maar nu wel meer als echte achtergrond. Jouw kaarten zijn super geworden, allebei!